Belina Shop

ANWAR OH ANWAR

Anwar termenung sendiri. Menghitung nasib diri bertemankan lagu jeritan batinku allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Kali ini Anwar tak boleh mengelak lagi. "Hotel" Sungai Buloh sudah sedia menanti kehadirannya untuk kali kedua. Masih segar lagi kenangan bersama sewaktu Anwar dan udara kusam didalam blok Sungai Buloh bersatu didada.

Anwar kini amat resah. Lagaknya tak ubah seperti anak dara yang menunggu penuh debaran sewaktu malam pertama. Penolakan mahkamah terhadap permohonannya untuk mengugurkan kes liwatnya amat menganggu emosi batinnya.

Ramai diantara orang kanan dan juga orang kiri dalam partinya sendiri telah mengasaknya dengan pelbagai persoalan. Bertalu-talu desakan bersumpah dengan nama Allah SWT dihamburkan kepada Anwar namun mana mungkin ia dapat ditunaikan.

Ajaran Freemason dan juga prinsip yang diterapkan dalam kultus "eye seeing all" takkan membenarkan sumpah muhabbalah di realisasikan.

Hari demi hari muka Anwar semakin kelam. Sekelam harapan dan juga angan-angannya untuk bertahta di singgahsana Putrajaya sebagai nakhoda. Seringkali terlintas persoalan diminda. Seringkali juga igauan ngeri jeriji besi menyentap pemikiran madaninya.

Jika dia ditakdirkan dia sekali lagi menjadi warga Sungai Buloh, bagaimana dengan Pakatan Rakyat? Bagaimanakah pula dengan nasib PKR?

Anwar semakin lemas bila membayangkan Sungai Buloh bakal menjadi "tali gantung" kepada Pakatan Rakyat dan juga partinya PKR. Mana mungkin legasinya dapat diteruskan kerana semua anak didiknya kini telah terpalit dengan kes serta persepsi buruk masyarakat.

Dikalangan ahlul-ahlul PKR, perbualan mereka tak lain berkisar tentang kekuatan bukti ditangan pendakwaraya. Mereka juga sedar sokongan masyarakat terhadap Saiful Bukhari semakin meningkat berikutan sumpah muhabbalah yang telah dilafazkannya.

Keikhlasan Saiful Bukhari menyerahkan takdirnya kepada Allah SWT nyata telah membuka mata banyak pihak. Kesan dari sumpah Saiful semakin lama semakin menjelma. Pakatan Rakyat dilanda pelbagai bentuk masalah. Anwar juga semakin kalut berdepan dengan segala kemelut yang timbul.

Anwar cuba bersahaja apabila dikhalayak ramai tetapi hatinya bergegar laksana gempa berskala 7.0. Manakan hatinya tidak bergoncang, soal DNA di tangan pendakwaraya telah menusuk hingga ke tulang.

Desas desus dari sumber rapat dengan Anwar, soal tusukan ke "stor kunyit" mangsa tidak akan banyak menimbulkan masalah. Tetapi yang akan ditekankan dan dipertikaikan hanyalah isu DNA. Isu inilah yang sering menghantui Anwar hinggakan terbawa-bawa ke dalam lena.

Team peguam Anwar sedar bahawa kaedah pengecaman DNA ini mampu membuatkan Anwar mendiami Sungai Buloh untuk tempoh masa lebih lama. Peluang Anwar cerah untuk berkhutbah politik pada dinding dan juga jeriji besi penjara.

Inilah isu yang paling Anwar dan barisan peguam belanya takuti. Ada khabar Anwar akan medapatkan pakar DNA terbaik dari negara YAHUDI untuk menidakkan kes terhadapnya. Malah Anwar mahukan pakar terbaik sahaja untuk mewakili kesnya di mahkamah nanti.

Usah dipersoalkan tentang harga, Anwar pasti sanggup membayar berapa sahaja. Bertrilion masih tak terusik didalam akaun ghaibnya.

Anwar bertekad untuk memenangi kes ini dengan apa cara sekalipun. Teori konspirasi kerajaan yang dimomokkan kepada rakyat nampaknya semakin ditolak. Sokongan moral daripada rakyat juga semakin menurun kepadanya berbanding kes liwat pertamanya dulu.

Saiful menjadi semakin popular. Manakala pencacai-pencacai Anwar semakin kehabisan akal. Umpan sudah habis ditaburkan, namun hasilnya amat menghampakan.

Nafas Anwar semakin pendek. Para pemikirnya tak mampu lagi mencari ruang baru untuk memperbaiki imej Anwar yang semakin kecundang. Anwar terpaksa bersendirian menghadapi hari-hari perbicaraannya yang mendatang.

Ulamak-ulamak politik Pas tidak mampu diharapkan. Apek kiasu DAP juga tak boleh digantungkan harapan.

Anwar cuba mengalihkan perhatian masyarakat dengan isu-isu nasional. Tetapi desakan keadilan dari rakyat terlalu kuat untuk ditandingi oleh topeng madani Anwar. Langkahnya yang bergaya menuju Putrajaya, tumbang hanya dengan hembusan Aura 1 Malaysia.

Harapan untuk melengahkan isu sodomi tak kesampaian. Mungkin tiba masanya untuk Anwar mencari tempat persembunyian.

Harapan tinggal harapan, impian berkuasa bakal berkubur ditengah jalan.

Slogan lawan tetap lawan..., akhirnya menjadi tak relevan.

Sungai Buloh menggamit lembut dengan penuh seribu satu cabaran.

Anwar menjadi semakin tak keruan.

Mengapa wakil rakyat BN Kedah hanya membisu?

PADA keseluruhannya rakyat Kedah di mana pun sekarang ini tidak senang dengan kerajaan negeri. Ini boleh didengar di kedai-kedai teh tarik, di surau-surau dan di pejabat-pejabat kerajaan.

Tetapi yang menghairankan saya, mengapakah perasaan rakyat ini tidak disuarakan oleh wakil-wakil BN dalam Dewan Undangan Negeri Kedah atau menerusi akhbar bagi menunjukkan mereka prihatin kepada suara rakyat itu?

Bekas Menteri Besar Kedah juga nampaknya membisu seribu bahasa.

Lebih buruk lagi apabila seluruh negara telah mengetahui ada wakil rakyat negeri Kedah yang ponteng tidak menghadiri mesyuarat Dewan Undangan Negeri bagi menunaikan amanah dan tanggungjawab yang diberikan rakyat.

Keadaan di Kedah itu berbeza dengan kegigihan kebanyakan ADUN BN Selangor yang sentiasa aktif membangkitkan berbagai rasa tidak puas hati rakyat negeri itu daripada yang sekecil-kecilnya hingga kepada masalah yang sebesar-besarnya, daripada masalah mengenai agama sehingga kepada soal ekonomi dan politik.

Kebisuan ADUN BN Kedah seolah-olah memberi gambaran bahawa rakyat berpuas hati dengan kerajaan Pas yang ada sekarang atau menampakkan sebenarnya wakil-wakil BN adalah terdiri daripada mereka yang tidak menjalankan tugas untuk mendekati rakyat bagi mendengar keluh-kesah mereka.

Sesungguhnya keadaan sebenarnya di Kedah sekarang begitu teruk. Selain tidak adanya projek-projek pembangunan untuk rakyat, sekitar kampung dan bandar tidak dapat dikawal kebersihannya. Peniaga-peniaga liar terdapat di sana-sini malah rumah pun dijadikan pasar ikan.

Penduduk kawasan perumahan sekitar bandar Alor Setar hidup dalam persekitaran yang busuk dan semak-samun, lalang liar dan rumput memanjang tidak dipotong dan sampah-sarap terbiar di sana sini, tidak diangkut mengikut jadual seperti semasa Barisan Nasional berkuasa dahulu.

Sesiapa yang tidak percaya, silalah berkunjung ke Taman Uda dan lain-lain taman di Jalan Sultanah.

Saya penduduk di kawasan ini sedang merancang untuk menghantar sampah-sarap yang tidak diangkat berhari-hari ke rumah Menteri Besar Kedah tetapi setakat ini, kami masih bersabar untuk melihat sejauh manakah masalah ini akan berlarutan.

Untuk mengatasi anggapan buruk rakyat, wakil-wakil rakyat Pas, ADUN dan Parlimennya mendakwa di sana sini beberapa projek besar sedang dijalankan seperti jambatan di Jalan Persekutuan berhampiran dengan Kelab Golf Permaipura Bedong sebagai hasil daripada permintaan wakil rakyatnya sedangkan itu ialah projek yang diluluskan sejak zaman Barisan Nasional lagi.

Berbagai pembohongan dilakukan oleh wakil-wakil rakyat Pas di Kedah sekarang ini untuk menyelamatkan diri mereka daripada kemarahan rakyat.

Tidak ada lagi kegiatan sosial, aktiviti belia dan wanita di kampung-kampung seperti dahulu.

Wakil rakyat Pas datang untuk menunjukkan muka dan sembahyang bersama orang kampung tetapi tidak dapat memberikan apa yang diminta oleh rakyat atau mengatasi masalah dan rungutan yang timbulkan oleh mereka.

Bagaimanapun adalah dikesali, wakil-wakil rakyat BN dalam Dewan Undangan Negeri Kedah seperti tidak mengetahui semua ini atau mereka mempunyai sebab untuk tidak bersuara dan tidak membangkitkan rasa tidak puas hati rakyat ini kerana masing-masing merasa terancam untuk membangkitkannya?

TAN MELAKA

sumber - surat pembaca utusan malaysia - http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1119&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_02.htm