Jauhkan Diri Daripada Pembangkang!

Nizar Balaci DAP Nak Menderhaka Lagi


Si mamat bebal gila talak Nizar Mental ni masih tak boleh terima kenyataan yang dia sudah kehilangan kerusi MB, dia masih nak merebut jugak, saya pun dah naik muak nak cerita hal ini, tetapi bukan itu tujuan utama saya nak bercerita hari ini!

Yang sebenarnya, Nizar Mental ini sendiri sudah mengakui bahawa kali ini dengan mengambil 11 hakim dalam rayuannya, dia memang sudah mencabar kuasa Sultan 'indirectly'

Ya, memang sudah terang lagi bersuluh Nizar Mental ingin mencabar kuasa Sultan, sedari awal lagi kes ini sebenarnya adalah di antara Nizar mental dan Tuanku Sultan! Cuma tidak disebut secara terang-terangan!

Tetapi tahap kekurang-ajaran Nizar Komunis ini telah melampaui batas kali ini kerana dia memang secara terang-terangan ingin mencabar kuasa Sultan. dia tahu, dia sudah kehilangan majoriti, tetapi niat dia sekarang adalah lebih kepada untuk menjahanamkan institusi keRAJAan!

Inilah dianya Nizar mental yang mengamalkan fahaman komunisnisme, haramjadah ini akan buat apa sahaja untuk kuasa, dia bukan peduli pasal rakyat, tidak pernah dalam benak atau fikiran dia pernah fikir untuk rakyat!

Yang dia tau hanyalah berceramah dan menjadi anjing kurap peliharaan Ngeh dan Nga, itu saja dia tau, apa saja dua bersaudara itu ingini pasti ditunaikan oleh si mangkuk hayun ini! Sampai menjerit dalam dewan rakyat macam orang gila pun dia sanggup!

Masihkah anda mahukan manusia durjana ini? Si Celaka haramjadah yang tidak tahu menghormati Tuanku Sultan ini memang layak di ludah ke atas mukanya! Apakah kita rakyat negeri Perak sanggup melihat Tuanku Sultan kita diperlakukan begini?

Persoalannya sekarang, sampai bila kita nak biarkan si Nizar yang terkena penyakit anjing gila ini berkeliaran berceramah dan menghasut rakyat menentang kuasa Sultan? Dia mesti dihentikan dan kita sebagai rakyat negeri Perak harus bangkit dan menentang dia habis-habisan!- Parpukari

Oit Parpukari. betul hang cakap tu.. aku setuju yang nizar ni dah sakit otakkkkk! Mungkin otak H1N1 ade kat kepala jobo dia gak kot?! warkahkahkah!

Amek jer la jawatan MB Perak tu Nizar Komunisten. Zambry, letaklah jawatan tu.. kasi chance kat Nizar yang kempunan tu. Kesian Nizar.. Hari-hari dia kena berusaha buat rayuan kat mahkamah tetapi tidak jadi. Encik Zambry manyak baik hati kan?

Tapi Nizar, jangan bermimpilah.. kalau dah tak mampu nak kawal keyakinan ahli dewan undangan negeri, anda boleh berambus dari Perak. Tiada siapa yang nakkan pemimpin yang bersikap derhaka seperti ko yang juga dicop sebagai balaci DAP!

Lari Anwar Lari! Hahahahaa!

PAS Takde Telur

Pemimpin-pemimpin Perosak Rakyat sepakat menolak perbincangan kerajaan perpaduan dengan Umno atau Barisan Nasional, demikian diputuskan dalam suatu mesyuarat petang ini.

Pemimpin tiga parti tersebut PKR, DAP dan PAS mengulangi pendirian mereka untuk meneguhkan kerjasama dalam gabungan pembangkang dengan hasrat mengambil alih kerajaan persekutuan suatu masa nanti.

Kenyataan bersama mereka ditandatangani oleh penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, tokoh utama DAP Lim Kit Siang dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Siap tandangan... sekali macam MoU la pulak... lepas ni siapa buat kenyataan tentang kerajaan perpaduan akan disaman gamaknya... Paling aku kelakor ni kenyataan haji hadi, dah dia yang cakap dulu tentang kerajaan Perpaduan... lepas tu dia kata UMNO dan BN yang mulakan isu ini... ku kui kui... sampai si nasharudin dihalau oleh Nik Aziz dari PAS... kui...kui...kui..

Sebenar keputusan ini telah diketahui sebagaimana yang dimaklumkan dari dahulu PAS takutkan DAP dan PKR!... tak de telor!

sekarang siapa sebenarnya tidak ikhlas!....

memang jelas.. Aspirasi Bangsa

Dr. Jeffrey Berputih Mata


Azmin Ali Pengerusi Perhubungan PKR Sabah; Demokrasi ala PKR ciptaan Kongress Khas PKR. PKR Sabah, khasnya Dr. Jeffrey dan yang teringin hanya putih mata.
.
RASA tertunggu-tunggu akan reaksi pemimpin-pemimpin PKR Sabah apabila Azmin Ali yang digelar Mat Tonggeng di Penanti dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Sabah, menggamit 'curiousity" saya untuk "bersiul". Hanya Dr. Jeffrey Kitingan memberikan reaksi di bibir manisnyanya tetapi hempedu di kamar hatinya mengusik keinginannya untuk menjadi "ketua".

PKR baru saja mengadakan Kongress Khasnya yang memutuskan kepimpinan Partinya dipilih oleh ahli-ahlinya. Kononnya sebagai menggambarkan bahawa PKR lebih demokratik dari mana-mana parti di bumi Malaysia. Dalam masa yang sama, PKR melantik Azmin Ali menjadi Pengerusi Perhubungan Sabah. Dalam "keterpaksaan" PKR Sabah menerimanya. Inilah lebih demokratik ala PKR yang baru dicipta dalam Kongres PKR. Demokratik yang membuat pemimpin PKR Sabah putih mata. Berhujahlah Jeffrey dalam keterpaksaan sambil "mengiakan perkara tidak" yang menjadi punca krisis kempimpinan PKR Sabah selama ini, krisis mendapat "anak tempatan Sabah untuk PKR Sabah" kerana kononnya "hanya PKR" yang dapat mengembalikan hak-hak Sabah kepada rakyat Sabah. Selepas itu "pahit terus saja ditelan, sebab pahit tidak semestinya pahit" bagi mereka yang genuinely berada pada "stage of the greatest in denial". Sekonyong-konyong, harapan untuk mendapat anak tempatan semakin jauh, semakin ditutupi mendung kelabu.

Mengapa harus Jefrrey mengungkit kedudukan Datuk Shafie Haji Afdal yang dilantik menjadi Pengerusi Perhubungan Bahagian UMNO Kedah? Itu rumah UMNO. Dia suka, dia hiaslah!. Bukankah PKR hendak menjelmakan sesuatu yang baru, rumah baru, "Harapan Baru Untuk Malaysia"?. Apakah melantik Azmin Ali sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Sabah adalah "Jelmaan Harapan Baru untuk Sabah"? Atau jelmaan mimpi ngeri bagi rakyat Sabah khasnya PKR Sabah?

"Perlantikan salah seorang Naib Presiden PKR, saudara Azmin tepat pada masanya kerana PKR adalah parti Nasional dan bukannya parti tempatan,....."Kita harus menumpukan usaha untuk menawan hati rakyat dan bukannya ahli kita sahaja kerana yang akan memenangkan kita adalah mereka yang di luar sana yang bersimpati dengan perjuangan kita dan menyokong kita dalam setiap pilihanraya," ujar Jeffrey ". Tidak lebih dari "ujaran bibir yang menjadi tumpuan semut-semut berpusu-pusu".

Perjuangan PKR Sabah tidak seharusnya mengharap simpati kepada rakyat Sabah semata-mata. PKR sebaliknya yang lebih bersimpai kepada rakyat Sabah yang bergelumang dengan rantaian kemiskinan sejak sekian lama. Luasnya jurang perbezaan pendapatan bagai langit dan bumi di antara yang miskin dan yang kaya kendatipun Malaysia di ambang kemerdekaan 52 tahun. Inilah yang patut menjadi gagasan politik PKR untuk Sabah. Apakah Mat Tonggeng Gombak yang bakal mengangkat martabat rakyat Sabah dan membuka rantai kemiskinan ini? Jauh ke beras dekat ke ubi, jauh panggang dari api!!
.
Dalam keadaan ini, keadaan Mat Tonggeng Gombak menakluki PKR Sabah, rasanya PKR harus melupakan penyertaan baru golongan professional untuk berjuang dan menerima ideologi demokrasi ala baru ciptaan Kongress Khas PKR. PKR Sabah sudah putih mata. Hanya mereka yang memang putih matanya akan bersimpati menyertai PKR Sabah. Sebagai "bapa kepada ideologi Sabah for Sabahan, konsep Borneonisasi dan hand in hand for Sabah", rasanya akan lebih terserlah lagi "state of in denial" Jeffrey khasnya dan kepimpinan PKR Sabah amnya.
.
Dalam masa yang sama kita jangan menolak kemungkinan katak akan melompat lagi terutama di musim kemarau dan cuaca yang tidak menentu sejak akhir-akhir ini. Lumrahnya, di dunia politik yang dilanda musim "pemanasan global politik", katak-katak politik akan mecari habitatnya. Putih mata atau terjojol matanya, kitalah yang melihat kerana mereka lebih memandang tapi tak nampak . Memandang rumah atau habitat orang lain, rumah sendiri beratap langit. Mereka melihat rumah UMNO lalu mereka terleka melihat rumah PKR sendiri yang berantakan.

Ingatlah, memang Sabah ini "hotspot" politik Malaysia tetapi password masih di tangan rakyat. Jangan sekali-kali kita leka dan kekal di "stage of in denial". Akses kemungkinan tiada atau kemungkinan besar "server cannot be found". - Senja Liza

Anwar The Puppets Is Going Down


Tah la aku pun tak reti nak eja perkataan "MERUDUM" betul ke? Tapi korang pun tau le kan. ANWAR AKAN JATUH TERGOLEK TERUS KE PENJARA! Dengan izin ALLAH. Munafik ini (Anwar Ibrahim) yang sedang dalam ketakutan dah mula memohon kes nyer di gugurkan. Ketaq kata org utara. Kita semua dapat lihat bagaimana DSAI berdolak dalik untuk bersumpah laknat. Untuk umat Islam, itu pun dah cukup membuktikan DSAI secara hukum akalnya BERSALAH dalam hal ini. Kenapa perlu takut dan meletakkan bermacam2 syarat nak bersumpah? Berani kerana BENAR, takut kerana SALAH! Tetapi kita ni hidup dengan undang2 dunia. Kene ikut cara yang betul. Jadi ke mahkamah la kita kan.

Untuk isteri dan anak2 DSAI, jgn lah nak tuduh kerajaan BN campurtangan dalam keputusan mahkamah. Kalah... mahkamah di kuasai Kerajaan BN, Menang... mahkamah ADIL! Ini sikap korang yang tak dapat di ubah. Mahkamah hanya adil bila memihak kepada mereka.

''Ayah akan menang dalam kes berkenaan sekiranya tidak ada campur tangan pihak lain terutama orang politik'' kata Izzah anak DSAI.

Inilah kenyataan seorang MP hingusan, yang menang pilihanraya di atas sikap undi protes penyokong BN. Apa pun, sekali lagi, aku yakin DSAI akan tergolek dalam kes ini. Untuk Saiful, tabahlah menghadapi keadaan ini. Teruskan perjuangan, tegakkan kebenaran dan jgn takut, ALLAH SENTIASA BERSAMA ORANG-ORANG YANG BENAR!

Pecat Nizar daripada Pecat Nasha & Mustafa


Beberapa Pekara Besar yang belum dijawab dinafikan oleh Nasha sehingga Hari Ini…

1.Sudah beberapa kali MSK dedahkan Projek Task Force 2010 antara nasha dan Wan Abu Bakar… Penarik Beca juga ada dedahkan pekara ini.Ini pekara besar dan sangat serius… mengapa Nasha tidak menafikannya?

2.Sudah beberapa kali MSK dedahkan pasal nasha angkat bendera putih semasa di bukit gantang kerana dia dapat maklumat dari MIO bahawa PAS akan kalah,dan bukannya mengambil maklumat dari petugas2 PAS sendiri..

3.Kickdefella dan Penarik beca ada mendedahkan tentang Keuntungan di atas angin Nasha mengenai Projek Perumahan Rakyat Di Kelantan… Sampai sekarang dia tak nafikan

4.Dan Banyak lagi pekara-pekara yang tidak sepatutnya dikaitkan dengan Timbalan Presiden seperti Peristiwa transaksi di Singapura,Bunglo Mewahnya dan banyak lagi yang mana semua ini tidak dinafikannya dan tidak dibersihnya sampai ke hari ini… Sebagai pimpinan tertinggi, kita sangat berharap pekara-pekara ini dapat dinafikannya supaya kepercayaan umum terhadapnya tidak akan musnah…

5. Pasal Unity Gov.. Merayap dalam kelambu UMNO.. kerajaan itu, kerajaan ini dengan Umno kita tak payah bubuh kat sini lah… semua dah tahu dia kelentong… hari-hari keluar kat blog dalam pelbagai versi dan huraian dari setiap blogger2…

Daripada mengusulkan pemecatan Nasha dengan Mustafa, bek cuci kepale hotak lu dulu! Nasha tak kata pun nak bergabung dengan UMNO, cuma berkerjasama dari segi bertukar-tukar pandangan atau pendapat. Dah berapa kali diterangkan walaupun dalam Harakah mahupun blogger PAS sendiri pun masih lagi tak faham ke? ape ke bebbbaaalllnyerr kepale hotak nkorang?!????????

Daripada pecat mereka berdua lagi baik pecat Nizar ni pencabul kehormatan PAS. Buang jer dari PAS, takde guna nak simpan. Simpan lama-lama pun dia bukannya nak dengar lagi kata PAS, dia lebih mesraaaaaaaa dengan Nga & Ngo.. perogol rakyat.

Chin Peng Penasihat Parti Kecundang Rakyat

Anwar sudah terlalu melampau!!!!. Membenarkan Chin Peng pulang samalah seperti mencurahkan cuka keatas luka.

Anwar sudah kemaruk kuasa dan sanggup melakukan apa saja termasuk bersekongkol dengan komunis bagi mencapai impiannya untuk menguasai negara.

Anwar juga sudah terlalu terdesak sehingga terpaksa mengenepikan bangsa sendiri untuk meraih simpati. Beliau sedar tidak mendapat sokongan melayu, jadi terpaksa menimbulkan isu Chin Peng ini sebagai survival politik terakhir untuk mencari sokongan kaum Cina.

Inilah wajah sebenar Anwar yang selama ini kononnya membela Melayu. Yang sebenarnya, beliau bukan lagi berjiwa melayu. Jiwa melayunya sudah tertutup.

Oleh itu saya bersetuju benar dengan Senyum Kambing supaya Anwar melantik saja Chin Peng menjadi Penasihat PKR.....Supaya kita boleh lawan secara berdepan. - UMNO Bagan

Majlis Pelancaran Jentera Pilihanraya BN N. 41 Manik Urai

Naib Presiden UMNO Malaysia, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal akan merasmikan Majlis Pelancaran Jentera Pilihanraya Barisan Nasional N. 41 Manik Urai Kelantan pada 13 Jun 2009 jam 9.00 malam.

Ia akan dilangsungkan bertempat di Sekolah Kebangsaan Peria Manik Urai Kuala Krai Kelantan.

Turut sama dalam majlis ini ialah Pengarah Pilihanraya YB Datuk Mustapa Mohamad merangkap Pengerusi Barisan Nasional Kelantan.

Dijangkakan semua pemimpin UMNO Bahagian Negeri Kelantan terutama UMNO Bahagian Kuala Krai yang diketuai oleh Ketua UMNO Bahagian Datuk Ramzi Ab Rahman akan hadir.

Ramzi selaku Pengarah Pilihanraya Parlimen Kuala Krai dan AJK serta pemimpin tempatan dan rakyat Manik Urai akan memenuhi padang sekolah berkenaan pada malam tersebut.

Pilihan Raya Kecil Manek Urai diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya daripada PAS, Ismail Yaacob, 60, pada 22 Mei lalu di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu, Kelantan akibat sakit jantung, kencing manis dan darah tinggi.

Pada pilihan raya umum 8 Mac 2008, Ismail memperoleh 5,746 undi menewaskan Mohamed Zulkifli daripada BN yang mendapat 4,394 undi.

Kerajaan Perpaduan - Nik Aziz "Boleh Tapi Dengan Syarat"

KOTA BHARU 27 April – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersedia untuk menerima kerajaan perpaduan yang dicadangkan oleh Presiden parti itu dengan syarat Barisan Nasional (BN) memberikan jawatan-jawatan penting seperti Menteri Kewangan dan Menteri Pelajaran.

Menteri Besar Kelantan itu dipetik sebagai berkata dalam blog anaknya, Nik Abduh: ‘‘Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan-jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya.

‘‘Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pelajaran misalnya. Kita nak jadi Perdana Menteri, mesti mereka tidak terima. Jadi, kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.’’

Nik Abduh menjelaskan jawapan tersebut diungkapkan oleh bapanya ketika beliau membangkitkan soal penerimaan kerajaan BN dan pakatan pembangkang yang disifatkan kedua-duanya bukan daripada jenis negara Islam - ketika mereka berdua sedang berbual.

Bagaimanapun, Nik Abduh ketika dihubungi Utusan Malaysia untuk mendapatkan penjelasan lanjut berhubung tulisannya itu memberitahu, beliau akan hanya menjelaskan semuanya dalam blog tersebut pada masa akan datang.

Dalam blognya itu, beliau yang juga Timbalan Ketua Pemuda Pas Kelantan menyifatkan, pembantu-pembantu ayahnya memberikan gambaran salah tentang situasi yang berlaku demi meraih keuntungan politik sehingga menunjukkan seolah-olah budaya kotor mula menular dalam Pas.

“Justeru, fahami ini bahawa Unity Government yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu-pembantu ayahanda yang ‘berpakaian’ serba tahu. Mereka seronok untuk melaga-lagakan di antara ayahanda saya dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Mereka menyangka, mereka telah melakukan kebaikan, sedangkan telah sesat segala usaha mereka di sisi Tuhan. Semoga Allah membalas mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!” katanya.

Katanya lagi, ia terbukti apabila bapanya berhenti daripada mengeluarkan kenyataan berhubung isu muzakarah dan kerajaan perpaduan selepas mengadakan pertemuan dengan Abdul Hadi dan 10 ulama Pas.
Menurutnya, sesetengah pembantu bapanya berasa iri dan hasad selepas penghormatan itu gagal menempatkan diri mereka.

‘‘Bagaimana mereka akan memperolehnya, sedang mereka hanya belajar agama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah-istilah agama yang dihafal, bukan difaqihi?

“Modus operandinya sama. Selepas pertemuan ayahanda dengan ulama Pas di JKR 10 beberapa bulan lepas, ayahanda menerima muzakarah atau muqabalah selepas bermatian menolaknya.
“Saya diberitahu daripada sumber yang diyakini, sesetengah pembantu ayahanda ini menyumpah seranah kerana kegagalan mereka mengekalkan ayahanda dalam suasana ‘keruh’ dan ‘panas’ dengan Abdul Hadi.

‘‘Mereka gagal selepas mereka yakin berjaya. Allah menggagalkan usaha jahat mereka,” jelasnya.

Katanya lagi, ia juga merupakan salah satu usaha para pembantu terbabit untuk mendapatkan restu bagi calon mereka untuk menghadapi pemilihan parti Jun nanti.

“Menghampiri proses pemilihan menjelang Muktamar Pas nanti, anda sedang menyaksikan usaha daripada pelbagai sudut dan penjuru, jauh dan dekat oleh sesetengah yang mungkin saja saya sifatkan sebagai sekumpulan ‘pejuang nafsu’ yang tersusun untuk memisahkan di antara ulama yang disayangi rakyat.

“Ayahanda digunakan. Inilah calon restuan Tuan Guru Nik Abdul Aziz! Inilah calon restuan Kelantan! Bukankah sebelum ayahanda berangkat ke Mekah, beliau secara jelas mengumumkan untuk tidak berpihak dan menyatakan keengganannya bersuara, bimbang ia mengganggu emosi ahli-ahli Pas di dalam kebebasan memilih,” katanya.
Sumber: Utusan Malaysia (28 April 2009)
nota kecil: dulu kata bolehlah dengan syarat itu ini nak kementerian itu ini. Tetapi sekarang ni? Dah dua kali mengulangi yang dia tetap akan menolak cadangan kerajaan pepaduan ini. Nyata sudah Nik Aziz tidak mempunyai pendirian yang tetap. Semudah itu beliau mengubah keputusannya.

Bilamana Penyokong PAS Dah Tak Setuju Dgn Unity Government


Ini adalah satu cadangan yang paling tak masuk akal. macama mana gabungan ini boleh menjadi 'sama rata'? PAS ini macam pak kadok, terlonjak2 gembira menang sorak kampung tergadai. apakah PAS lupa dalam PR pun PAS yang paling kerdil dari segi kerusi parlimen?

kalau terjadi gabungan seperti hadi awang kehendakkan itu secara logik nya PAS akan jadi kucing kurap saja dalam kerajaan gabungan itu.

Tapi yang lebih saya risau ada lah ini Saya menyokong PAS kerana dasar Islam nya dan mengharapkan PAS dapat mentarbiahkan orang2 melayu menjadi lebih islamik dan sedikit demi sedikit dan hari demi hari orang2 melayu Islam akan meninggalkan umno dan akhir nya umno akan hilang berkubur dari muka bumi Malaysia dan PAS menggambil alih dan menjadi alternatif sebagai parti dominan melayu dan Islam.

Tapi nampaknya pemimpin2 PAS sentiasa di bodohi dan mungkin juga di rasuk Syaitan sehingga sanggup mahu bergabung dengan BN. Nampaknya mentaliti PAS masih kaku dan tidak 'thinking big'... otak Hadi Awang sangat sempit ... jadi rakan kucing kurap gabungan BN-PR pun sudah cukup...

UMNO pijak kepala dan menginyayai PAS berpuluh2 tahun sehingga ahari ini dan waktu UMNO dah dekat nak mampus Hadi Awang sanggup memberi talian hayat pada parti ini. Kalau macam ni lah keadaannya dalam seribu tahun pun PAS tidak aakan menjadi parti dominan dan ulung di Malaysia. Kalau begini lah otak ketua PAS aku hari ini akan berhenti menyokong parti bodoh ini...

Aku harap PAS buang saja manusia otak lembab macam hadi awang ni jadi ketua...tak ada seorang pun dalam malaysia ni kata Hadi Awang layak jadi PM.

Minus Ion: Amboi Bang.. Marah giler?? Hahahahaha!

Beli Undi Dalam PAS By Warisan Tamar


POLITIK wang dan beli undi? Beza cuma perkataan sahaja. Maksudnya 2 x 5 serupa. Dalam akhbar mingguan arus perdana (10 Mei 2009) ada temubual dengan pemimpin kanan PAS (Datuk Muhammad Daud, Ketua Dewan Ulama PAS) dan antara yang disentuh adalah kisah nasib pemimpin ulamak dan profesional menjelang Muktamar Agung PAS. Namun yang paling menarik perhatian ialah kisah Ringgit Malaysia juga turut sama dibawa dalam pemilihan parti yang kononnya maksum daripada dosa dan apa jua kesalahan.

Ramai rakan blogger juga sudah mengulas isu ini. Saya sekadar tersenyum dan terfikir bahawa apabila kita menuding satu jari kepada orang lain, kita terlupa ada empat lagi jari menuding ke arah kita. Hari ini akhbar arus perdana juga memaparkan kenyataan seorang pemimpin PAS Kelantan yang meminta `bukti' bahawa gejala beli undi a.k.a politik wang sedang berlaku dalam PAS. Pemimpin kanan yang mengatakan bahawa gejala beli undi berlaku dalam PAS bukan calang-calang...dia dari Dewan Ulama PAS...cabang parti yang amat penting dalam PAS.

Persoalannya, adakah PAS akan bertindak `menyembunyikan' dan `menafikan' pekung politik wang dalam parti mereka? Saya berpendapat mereka akan menafikan sehabis-habisnya. Mereka memburukkan UMNO dalam soal ini tapi sekurang-kurangnya UMNO `lebih berani' untuk mendedahkannya dan bertindak.

WT: Jangan pula ada yang bagi duit pakai not bukan RM...macam Riyal ke, Rupiah ke...nanti perwakilan PAS susah pulak berbaris depan kaunter money changer...atau nanti akan ada kaunter tukaran matawang asing disediakan semasa Muktamar PAS agar kisah gejala beli undi itu boleh dihalalkan dan dianggap sedekah dari pemimpin bertanding kepada para perwakilan. Apa pula `fatwa' Nik Aziz selepas ini...??? Mungkin beliau ada idea untuk menghalalkan yang haram...

Tidak Di Penanti Lain Di Manek Urai


dun-manek-urai

KUALA LUMPUR, 27 Mei – Pilihan Raya DUN Manik Urai yang kosong berikutan kematian penyandangnya masih belum ditentukan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya akan menetapkan tarikhnya Khamis ini. Namun demikian, pakatan pembangkang siang-siang lagi nampaknya sudah cuba memasang perisai ekoran kesediaan BN meletakkan calon di kawasan terbabit.

Seperti biasa, pakatan campuran akan menggunakan provokasi dan manipulasi atas apa yang berlaku termasuklah kesediaan BN untuk meletakkan calon di kawasan tersebut yang dipersendakan ekoran di DUN Penanti BN tidak bertanding.

Apa yang perlu difahami oleh pakatan pembangkang, BN/UMNO tetap berpegang kepada prinsip dan akan tetap mendukung idealogi berlandaskan kepada Perlembagaan Persekutuan dan tidak terlibat sama sekali dengan tingkah laku sumbang pakatan pembangkang yang menjadikan Penanti medan permainan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri telah menegaskan bahawa BN tidak akan melayan kerenah pembangkang yang ternyata hanya bermain dengan populariti.

Ini berbeza dengan Manek Urai di Kuala Krai yang dijangka akan menjadi pencetus penerimaan rakyat terhadap BN/UMNO.

Keyakinan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed yang melihat BN mempunyai potensi dan peluang untuk menang di kawasan tersebut berdasarkan kepada pilihan raya umum 2004 yang dimenangi oleh BN.

Kerusi DUN Manek Urai kosong berikutan kematian penyandangnya Ismail Yaacob kerana sakit jantung.

Husam Longlai Digertak DAP Isu Huduh

"Langkah mayat saya dahulu jika Pas mahu melaksanakan hukum hudud" kata Pengerusi DAP Karpal Singh mengulas rancangan Pas yang mahu melaksanakan hudud jika pakatan pembangkang memerintah negara ini.

Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa berdolak-dalik untuk melaksanakan undang-undang hudud apabila ditekan DAP walaupun beriya-iya berbuat demikian, kata Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

"Dicabar ke kanan, digertak ke kiri. Inilah yang saya lihat tentang YB Datuk Husam.

"... belum pun sempat hilang panasnya bara ketetapan dan jawapan beliau untuk melaksanakan hukum hudud di Malaysia, (beliau) terus tersungkur dan menyerah kalah pada gesaan DAP," kata naib ketua Pemuda Umno.

"Akibat pukulan dan desakan DAP ini, Datuk Husam yang tampak berani dan bersemangat tinggi semasa majlis wacana di Balai Islam tiba-tiba pula menjadi ikon transformasi politik layu, dengan longlai dan lesunya tunduk kepada gertakan DAP."

Beliau mengulas pendirian terbaru ahli politik Kelantan itu selepas bertegas untuk melaksanakan hudud sewaktu berdebat dengannya dengan judul 'Wacana Transformasi Politik Malaysia' di Kota Bharu, Sabtu lepas.

Menulis dengan nada sinis dalam coretan 'Transformasi Politik Husam' di blognya hari ini, Khairy berkata pemimpin PAS itu beberapa kali menegaskan kesediaan parti itu untuk melaksanakan perundangan Islam jika berjaya menguasai Malaysia.

"Beliau menjawab dengan jelas 'kita akan buat.'

"Saya selanjutnya meminta beliau jelaskan sekali lagi jawapannya dan beliau menegaskan sekali lagi bahawa 'kita akan buat' sambil mengangkat jari dan tangan menandakan kesungguhan jawapan beliau," coretnya lagi.

Semalam, Husam mengakui pelaksanaan hudud dan qisas yang menjadi asas perjuangan PAS selama ini terpaksa ditangguhkan kerana ia memerlukan persetujuan rasmi dua rakan Pakatan Rakyat, PKR dan DAP.

Beliau dilaporkan berkata tiga parti itu telah menandatangani perjanjian Ogos lalu bahawa sebarang perubahan dasar perlu dibuat dengan persetujuan ketiga-tiga parti tersebut.

"PAS tidak akan mengambil langkah unilateral. Semua perkara akan diambil secara multilateral," katanya seperti dilaporkan.

Terdahulu semalam, DAP membantah hasrat Husam.

"Hukum hudud bukan dasar Pakatan Rakyat dan tiba giliran Husam menjelaskan apa yang dimaksudkannya," kata tokoh popular parti Lim Kit Siang hari ini.

"Jika gagal dijelaskan, kenyataan Husam boleh menimbulkan rasa tidak senang, serba salah dan bantahan bukan sahaja di kalangan 11 peratus pengundi Cina di pilihanraya kecil Kuala Terengganu, tetapi juga kepada semua pengundi di seluruh Malaysia."

DAP, tambah Lim, kekal dengan pendiriannya untuk mempertahankan wajah sekular bangsa dan negara Malaysia seperti dipersetujui dalam kontrak sosial oleh pengasas kemerdekaan negara 51 tahun lalu.

Khairy, calon ketua Pemuda Umno, juga dilaporkan bersetuju untuk melaksanakan hudud dalam perdebatan tersebut tetapi cepat-cepat menafikan pernah berkata demikian semalam.

"Kenyataan 'U-turn' Datuk Husam dalam tempoh yang amat pendek sekali memberikan kita satu lagi contoh di mana PAS terpaksa tunduk kepada desakan parti DAP," kata menantu perdana menteri itu.

"Di manakah prinsip PAS yang dikatakan oleh Datuk Husam semasa beliau bentangkan mukadimahnya di wacana tersebut yang mana antara 'P' penting yang disebut adalah prinsip?

"Takkan prinsip boleh dibuang begitu mudah sahaja?"